Ford lancerer FORDLiive - et nyt varebilskoncept, der øger oppetiden

22-03-2021

Ford sætter en ny standard på markedet for varebiler med FORDLiive. FORDLiive er et koncept for en servicetjeneste, der tilbydes alle varebilskunder for at højne kundernes produktivitet.


Varebiler har brug for vedligeholdelse og reparationer, nogle gange er disse ikke planlagt. Ford ved, at når varebilen skal repareres, er dette en ulempe for brugeren og virksomheden. Med FORDLiive-service vil Ford sammen med varebilsbrugerne være i stand til at reducere uplanlagte nedetid på varebilen med op til 60%.*


- For vores kunder er det en kendsgerning, at virksomheden er udfordret, når varebilen ikke er på vejen. Ved at sikre, at varebilerne er forbundet til nettet i realtid og udnytter vores viden bedre, er FORDLiive en service, der sikrer maksimal oppetid, siger Hans Schep - CV General Manager Ford of Europe.


For sjette år i træk blev Ford det bedst sælgende mærke inden for varebiler i Europa i 2020 og satte ny rekord for markedsandele. Lanceringen af FORDLiive er kun det første skridt for Ford, for at nå ambitionerne om 100% oppetid og maksimal produktivitet for varebilers-kunderne.


Gratis for alle varebilskunder

FORDLiive vil være en gratis del af både FordPass Pro-appen og Ford Telematics, der er skræddersyet til henholdsvis mindre erhvervsdrivende og større flåder. (Telematics er endnu ikke programsat for Danmark)


Nøglen til FORDLiive-systemet er forbindelsen af realtidsdata fra varebilen til det omfattende netværk af Ford Transit Erhvervscentre i Europa. Mere end 500.000 Ford varebiler i Europa er allerede forbundet via indbyggede modem’er og er i stand til at dele relevante data. I midten af 2022 forventer Ford dette antal vil overstige en million tilkoblede varebiler.


Servicetjenesten bliver introduceret på udvalgte europæiske markeder i løbet af 2021 (Danmark undtaget) og vil dække 80% af kunderne med dedikerede Transit Erhvervscentre inden årets udgang. FORDLiive vil også blive videreudviklet til endnu flere tjenester efter den første lancering.



Forbundne varebiler får «Smart vedligeholdelse»

Med FORDLiive vil "Smart vedligeholdelse" være tilgængelig. Det er et system, hvor analyse af realtidsdata fra varebilerne sikrer, at der er reserveret tid til service på det mest passende tidspunkt for kunden. Der sendes også varsler, så reparationer kan tages i opløbet, inden det får konsekvenser for kørsel i varebilen.


FORDLiive kan også levere specifikke oplysninger om den enkelte varebil til kunderne. Mindre virksomheder med op til fem varebiler modtager disse varsler gennem FordPass Pro-appen, mens de kunder, som administrerer større varebilsflåder, får adgang til via et brugerdefineret Ford Telematics-dashboard.


Data sendes automatisk fra bilens FordPass Connect modem. Dette har været standard på Transit 2T, Transit Custom, Transit Connect og Ranger siden midt 2019. Ved hjælp af statistik fra en af Englands førende vejhjælps-tjenester har Fords ingeniører vurderet, at op til 30% af vejhjælps-assistancerne kan undgås, hvis kunder følger anbefalingerne i ”Smart vedligeholdelse” notifikationerne.


”Smart vedligeholdelse” kan også hjælpe flådechefer med at planlægge vedligeholdelse og servicebooking, når det passer dem bedst. ”Smart vedligeholdelse” sender også notifikationer om den resterende tid for olie, AdBlue-niveau og dæktryk for at reducere behovet for u-planlagt nedetid.


”Smart vedligeholdelse” giver flådeejere en enkel forklaring på, hvad advarselslys og andre varsler i varebilen betyder. Systemet giver også råd om, hvordan man håndterer disse og den potentielle indvirkning, de måtte have på varebilen. Systemet vil også blive brugt til at underrette om eventuelle tilbagekaldelser.



Ford Service Pro leverer endnu bedre og hurtigere service- og reparationsservice

En vigtig del af FORDLiive konceptet er den nye Ford Service Pro, der tilbydes af Fords Transit centre. En servicestandard, der blandt andet ved hjælp af tilpassede data sikrer vedligeholdelse af varebilen, når det passer kunden, og som sikre at varebilen hurtigt er tilbage på vejen i tilfælde af driftstop.


Ford Transit Erhvervscentre i Danmark vil kunne se de seneste 60 dages køretøjsdata fra alle kunders varebiler ved hjælp af «Smart Diagnostisk». Dette resulterer i hurtigere diagnoser og gør det muligt at bestille nødvendige dele hjem inden værkstedsbesøget. Med deling af køretøjsdata kan forhandleren også tilbyde kunderne bedre skræddersyede serviceeftersyn, ved at indsamle flere mindre behov og rette dem alle ved ét samlet besøg.


Når længere nedetid ikke kan undgås, vil Transit Erhvervscentre også bedre kunne forudse kundens behov for en lånebil og sikre, at den er hurtigt på plads.


FordLiive konceptet skal ses som en række nye services, der er i tillæg til en række andre tilbud, leveret gennem de lokale Ford Transit Erhvervscentre, blandt andet vil kunne inkluderer elementer som markedets længste åbningstider, overnatningsservice, 1 times ekspresservice, tilbud om at afhentning og aflevering af varebil til service og reparation og en mobil serviceordning, der kan reparere varebilen, hvor den er.



Tre nye FORDLiive-centre i 2021

Helt centralt bliver også FORDLiive-centrer hvor eksperter sidder klar med et fornemt mål; At sikre, at kundernes varebiler er på farten mest muligt, ved at identificere og løse eventuelle udfordringer der opstår undervejs, hurtigst muligt.


To FORDLiive Centre er allerede i fuldt sving i henholdsvis Fords Dunton Campus i England og i spanske Valencia, mens det tredje center senere i år vil blive opført i Køln i Tyskland. Centeret i England hjælper Ford-kunder i både Storbritannien og Irland, mens centeret i Spanien i øjeblikket hjælper kunder på det spanske marked og på sigt også vil hjælpe kunder i Frankrig, Italien og Portugal. Køln-centeret vil til at starte med understøtte tyske, østrigske og schweiziske kunder - og ved de senere trin i lanceringen - også andre europæiske markeder, herunder Danmark.


Teamet af FORDLiive-eksperter vil ved hjælp af UptimePro-software få data fra Transit Erhvervscentre rundt om i Europa og tracke hver eneste reparation for at sikre optimal oppetid for hver enkelt varebil. Hvis systemet registrerer forsinkelser i reparationer eller flere besøg af den samme varebil, vil eksperterne rådgive om den bedste måde at løse den underliggende udfordring på.



Danmark lancerer FORDLiive på et senere tidspunkt (end 2021). Vi kommunikerer flere detaljer og information om hvilke elementer konceptet vil dække for varebilskunderne i Danmark, når vi nærmer os dansk lancering.


Vedhæftet findes den komplette engelske presseinformation med flere europæiske detaljer.



Følg Ford på Mynewsdesk – Ford.dk – Facebook – Instagram – LinkedIn


Kontakt osSe flere nyheder


*Estimated reduction per year based on (1) customer promptly responding to vehicle health alerts in FordPass Pro/Ford Telematics (to help avoid roadside assistance call-outs) and (2) anticipated time saved using Ford Transit Centres for maintenance and repair (including Express Services). Actual reduction may depend on individual circumstances (e.g. driving style and vehicle use).

Availability may depend on market and dealership participation.

The FordPass Pro smartphone app, FordPass Connect and complimentary connected services are required for remote features (see FordPass terms for details). Connected services and features depend network availability. Evolving technology/cellular networks/vehicle capability may limit functionality and prevent operation of connected features. FordPass Pro smartphone app connectivity requires FordPass Connect to be activated in the vehicle. FordPass Pro app compatible with Apple and Android smartphones and is available from the Apple App Store and Google Play store in 20 markets in Europe.

The dedicated version of Ford Telematics to support FORDLiive will be available later in 2021 and details will be released in due course. The full version of Ford Telematics is available on a subscription basis, subject to agreement to Ford Smart Mobility terms and conditions, and provides a comprehensive suite of features in addition to vehicle health including location and mapping, driving behaviour, fuel usage, multi-make capabilities and a companion app for drivers to interface with fleet managers. Data availability subject to data connectivity and access to vehicle data.

Features may require activation. Customers may choose to opt in/opt out of certain data sharing. FordPass Connect requires activation and authentication to enable FORDLiive services.

Connected vehicle data is only accessed by dealers following contact by the customer and specifically for the purposes of providing advice to customers on vehicle servicing and to enable the dealer to pre-diagnose issues prior the vehicle being presented to the workshop. Availability may depend on market and dealership participation.

Ford of Europe reports sales for its 20 European traditional markets: Austria, Belgium, Britain, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Spain, Romania, Sweden and Switzerland.

Nyheder og events

Aktuelle kampagner

Se tilbud fra Martin Iversen Aps

Nyheder og events

Se nyheder fra Martin Iversen Aps